Welcome to My

Blog

Monday, January 17, 2011

Manusia Makin Gila?

Manusia Semakin Gila?

 Apabila Kewarasan Akal hilang...


Assalamu'alaikum w.b.t  & Selamat Sejahtera kepada pelayar blog ini.

Apa khabar ? Semoga hari yang ceria ini memberi cahaya baru untuk kehidupan kita,insyaAllah.


Bila baca berita 1 di bawah,

BERITA 1: ‘Ibu suruh saya dirogol’, Berita 2;  Ibu Kandung Dera Anak. Berita 3: Bapa Hempas Anak.

Apabila kewarasan akal hilang, masalah yang melingkari diri semakin kusut, terasa diri diabaikan, merasakan tiada siapa yang mengambil berat, percayalah, Dia Sentiasa Ada Di Sana. He Always Be There.

Bukankah manusia itu dijadikan oleh Allah sebagai khalifah Allah di muka bumi? Maka, sudahlah tentu, cubaan dan dugaan pasti akan menerjah hidup kita.

KENAPA AKU DIUJI?"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


Mari kita sama-sama muhasabah diri kita. Termasuk si tukang tulis ini...

La Tahzan, klik sini.

Senangkanlah Hatimu, Sahabatku, klik sini.

Always Be There, klik sini.

Usah Menangis, Ia Bukan Milikmu, klik sini.

Madah Bermakna, klik sini.

Resahkah Kita, klik sini.

Untuk para ibu dan ayah, sayangilah, kasihilah dan hargailah anakmu. Wahai ibu dan ayah, anak-anak adalah cahaya matamu. di dunia ini, merekalah penyeri. Esok bila ibu dan ayah dah mati, siapakah yanga kan mengirimkan doa untukmu di alam barzakh yang gelap gelita itu?

Doa anak yang soleh, itulah yang ibu dan ayah harapkan. Namun bagaimanakah doa anak yang soleh akan terhasil?

Wahai ibu-ibu, wahai ayah-ayah, bersyukurlah kerna anda dikurniakan anak, dikurniakan anak yang tidak OKU.

Cubalah lihat. Bagaimana ibu-ibu, bapa-bapa, yeng dianugerahkan anak-anak istimewa, anak-anak dikategorikan anak OKU, tetapi ibubapa ini kasihkan, sayangkan anak mereka.

Myraudhatulukhuwah sudah menyaksikan para ibu yang sanggup berkorban apa sahaja demi kesejahteraan anak OKU nya.

Sekarang, kita lihat rasa hati seorang anak OKU Penglihatan yang berterima kasih kepada ibu dan bapanya, "Kasihmu ibu tidak bertepi, meski anakmu serba kekuarangan", klik sini.

Hitungkan nikmatmu, klik sini.

Rintihan seorang Anak, klik sini.

Bagi wanita yang pernah keguguran, wanita yang pernah melahirkan anak, sila lihat Keguguran; Punca dan Rawatan, klik sini.

Terdapat sebahagian entry di blog ini telah tiada kerana blog ini pernah terhapus dari dunia internet. Ada artikel yang tidak dapat diselamatkan.



Mari kita hayati artikel Tip Bestari Memulih dan Meningkat kecerdasan akal di bawah...



Tip Bestari: Memulih dan meningkat kecerdasan akal


AKAL yang rosak boleh dipulihkan kecuali yang berpunca daripada ketagihan dadah yang kronik.

Abu Umamah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: "Luqman pernah berpesan kepada anaknya, hendaklah kamu selalu bergaul dengan golongan ulama dan mendengar perkataan hukamak (bijak pandai) kerana sesungguhnya, Allah s.w.t menghidupkan hati yang mati itu dengan cahaya ilmu dan kecemerlangan hikmah sebagaimana Dia menghidupkan bumi yang mati dengan air hujan". (Hidayatul Mukhtar: 138)

>Penawar untuk memperbaiki hati dan menolak reraguan
- Memakan makanan dan minuman yang halal,


Muslim Products, klik sini.
- Sentiasa menjaga diri daripada terbabit dengan perkara haram dan dimurkai Allah.


Memelihara anggota zahir seperti mata, telinga, tangan dan kaki daripada terbabit dengan perkara yang dilarang Allah
- Memelihara anggota batin iaitu hati dan akal daripada dosa dan maksiat batin


- Mengatur diri dengan pelaksanaan ilmu pengetahuan
- Menjaga rahsia
- Memohon dengan merendahkan diri kepada Allah agar Dia melindungi diri dan kemahuan anda daripada godaan syaitan


>Ubat hati
- Membaca al-Quran dengan memahami maknanya
- Sederhana dalam makan dan minum
- Selalu qiyamullail
- Bergaul dengan orang soleh
- Beristighfar di malam sebelum Subuh


>Menambah kecerdikan akal
- Sering berada di samping ulama
- Gigih mencari ilmu
- Bergaul dengan orang soleh supaya terdorong untuk menambah takwa
- Meninggalkan perkara yang sia-sia


(Dipetik dari buku: Bimbingan Kecemerlangan Diri - Panduan Mencerdaskan Minda tulisan Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood terbitan Telaga Biru)

BERITA 1:

"Ibu suruh saya dirogol"


SERAH TAKDIR...Lili dan anak yang dijaganya.

KUALA TERENGGANU: “Ibu suruh abang merogol saya sebelum saya diserahkan kepada lelaki yang meminjamkan wang kepadanya,” kata wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Lili, 26.

Kenyataan itu amat mengejutkan, namun bagi Lili itu sejarah hitam hidupnya hingga menyebabkan dia kini terhumban ke dalam dunia pelacuran dan menjual tubuh untuk meneruskan kehidupan.
“Apa yang berlaku ke atas saya berpunca daripada ibu dan saya sampai bila-bila pun tidak akan memaafkannya,” katanya.

BERITA LANJUT, KLIK SINI.

BERITA 2

KUALA LUMPUR: Ibu yang dipercayai mendera anak lelakinya berusia lapan tahun hingga maut dua hari lalu diarah menerima rawatan psikologi dan kaunseling di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Difahamkan, wanita berusia 30-an itu perlu menerima rawatan berkenaan selepas siasatan polis mendapati dia mengalami tekanan jiwa.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, berkata ibu mangsa mengalami tekanan kerana terpaksa bekerja dan menjaga kanak-kanak itu sendirian.

“Hasil siasatan juga mendapati suami wanita terbabit bekerja di luar negara dan tidak pernah mengirimkan wang untuk menyara mereka dua beranak.
“Berikutan itu, wanita terbabit bekerja sebagai jurujual di sebuah pasar raya dan memberhentikan persekolahan anak tunggalnya itu,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, di sini, semalam.
Menurutnya, wanita itu mendakwa kesan lecur pada badan anak lelakinya itu akibat tertumpah air panas.

“Kanak-kanak itu disahkan meninggal dunia petang semalam (kelmarin). Laporan bedah siasat mendapati budak itu meninggal dunia akibat jangkitan kuman dalam darah,” katanya.
Chin Wah berkata, kes itu disiasat mengikut Akta Kanak-kanak dan kertas siasatan sudah dikemukakan kepada pihak pendakwa raya untuk tindakan lanjut.

Harian Metro semalam melaporkan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun yang dipercayai menjadi mangsa dera ibunya meninggal dunia di Hospital Ampang, di sini, petang semalam.

Sumber; klik sini.

BERITA 3;

Bapa Hempas Bayi

IPOH: Akibat sikap panas baran melampau, seorang lelaki bukan saja memukul isterinya dengan tali pinggang ketika bertengkar dengan wanita itu tapi turut menghempas anaknya berusia 18 bulan ke atas tilam nipis hingga bayi itu patah tulang paha kanan.



Kejadian berlaku di rumah keluarga berkenaan di Kampung Dato’ Ahmad Said, Manjoi di sini pada 7 Januari lalu, namun lelaki berusia 54 tahun itu ditahan polis kira-kira 4 pagi semalam selepas dia menyerah diri di Balai Polis Jelapang.

Akibat kecederaan itu, bayi lelaki berkenaan terpaksa menerima rawatan selama seminggu di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini sebelum dibenarkan pulang ke rumah semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Mohd Dzuraidi Ibrahim berkata, kejadian berlaku ketika suspek bertengkar dengan isterinya yang berusia 38 tahun di rumah selepas pulang daripada berniaga.

“Siasatan awal kami mendapati, ketika pertengkaran itu, suspek dikatakan menghempas bayinya ke atas tilam hingga menyebabkan mangsa parah dan dirawat di HRPB.
“Selain itu, suspek juga dikatakan turut memukul isterinya dengan menggunakan tali pinggang hingga cedera selain mengugut wanita itu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Dzuraidi berkata, suspek yang bekerja sendiri kini direman sehingga Ahad ini untuk siasatan lanjut.

“Suspek kini disiasat atas tiga kesalahan termasuk Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan parah kepada anaknya serta Seksyen 323 dan 506 mengikut seksyen sama iaitu kerana mencederakan dan mengugut isterinya,” katanya.

Katanya, pihak hospital memaklumkan anak pasangan itu dalam keadaan stabil dan sudah dibenarkan pulang semalam.

Sementara itu, usaha Harian Metro untuk mendapatkan maklum balas daripada isteri lelaki itu gagal kerana dia enggan memberi kerjasama disebabkan masih kusut dengan masalah yang menimpa keluarganya.

Bagaimanapun, tinjauan mendapati bayi itu hanya mampu terlantar atas katil di rumahnya dengan keadaan paha kanan berbalut simen.

Malah, anak bongsu yang juga zuriat ketujuh pasangan suami isteri itu kerap menangis disebabkan kecederaan yang dialami.

7 comments:

nurkass said...

subhanallah..nauzubillah..
sudah hilang kata2 dengan situasi sekarang..semakin menular dan bermarajalela dengan perkara sebegini..nauzubillah..
.-= nurkass´s last blog ..-LUCKY LINKER BY AMIEY LEE- =-.

atuk said...

Assalamualaikum Ummu

hebat info kali ini
terima kasih

Wassalam

deena Farhana said...

salam kak ummu...

astaghfirullahal aziiim...bgenang airmata deena baca..deena sedih sgt dgr berita mcm ni :(

moga kita yg masih waras ni dpt jauhkan la kjadian mcm tu :((
.-= deena Farhana´s last blog ..Emneya part 6 =-.

Abd Razak said...

Assalamualaikum Ummu...

Bila iman sudah tercampak dari hati, manusia mudah hilang pertimbangan
.-= Abd Razak´s last blog ..Sujud Tilawah =-.

Afida Anuar said...

Ya Allah kak ummu....
sebak, marah, sedih semua ada waktu baca kisah berita2 tu...

ummu said...

waalaikumussalam saudara
semoga Allah memelihara iman kita.

ummu said...

waalaikumussalam Deena
semoga kita dilindungi Allah dari ditimpa musibah seumpama ini.kan Deena

Disclaimer

(c) Blog ini bukanlah pandangan rasmi pemilik blog atau majikan pemilik blog. Pemilik blog adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari laman blog ini .